
1. PROJENİN GEREKÇESİ
Eğitim ve öğretim faaliyetlerinde istenilen akademik başarıya ulaşabilmek için okullarımızın personel ile fiziki yapılarının verimli ve etkili kullanılması yanında; bireylerin düşünen, soran, sorgulayan, araştıran, üreten ve yeteneklerini uygun ortamlarda kullanabilme gibi yeterliliklere de sahip olmaları gerekmektedir.
Bu amaçla ilçemizde eğitim ve öğretimi etkileyen faktörlerin bir bütün olarak ele alınıp iyileştirilerek geliştirilmesi projenin gerekçesini oluşturmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı ve 2023 Eğitim Vizyonu gibi önem arz eden belgelerde eğitim ve öğretimi etkileyen tüm unsurların geliştirilerek daha etkin hale getirilmesine değinilmektedir.
2. PROJENİN AMACI
Proje, Ortaokul ve Lise kademesindeki her tür okulun akademik başarılarının desteklenerek arttırılması ve dezavantajlı durumların ( akademik başarı seviyesi düştüğü tespit edilen öğrenciler, öğrenci devamsızlıkları gibi.) takip edilerek bireylerin gelişimine katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
3. HEDEF KİTLE
Çaybaşı'nda bulunan ortaokul ve lise kademesindeki her tür seviyedeki eğitim kurumları projenin hedef kitlesidir.
4. PROJENİN DAYANAKLARI
- 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu
- 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi
- Millî Eğitim Bakanlığı 2024 ? 2028 Stratejik Planı
- Çaybaşı İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü 2024 ? 2028 Stratejik Planı
5. PROJENİN HEDEFLERİ
İlçe Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı hedef kitlede belirtilen okullarda eğitim-öğretim dönemi içerisinde yapılan;
- Akademik faaliyetlerin izlenip değerlendirilmesi, geliştirilmesi ve desteklenmesi,
- Uluslararası, ulusal veya bölgesel projeler ile yarışmaların izlenip değerlendirilmesi, geliştirilmesi ve desteklenmesi,
- İlçemizde gerçekleştirilen eğitim faaliyetlerinin desteklenmesi ve geliştirilmesi için diğer kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapmak,
- Yönetici ve öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimlerini arttırmak, gelişimlerini destekleyici ve motivasyonlarına yönelik yüz yüze veya çevrimiçi faaliyetler düzenlemek,
- Okul, öğrenci ve aile bağlamında yapılacak çalışmaların toplantı, ziyaret ve seminer gibi etkinliklerle yüz yüze veya çevrimiçi yolla yapılarak iletişim ağının güçlendirilmesi,
- Öğrenme ortamlarının oluşturulmasına katkıda bulunarak, bu ortamların farklı öğretim ve yöntemlerle desteklenmesini sağlamak.
6. PROJE KAPSAMINDA YAPILACAK ÇALIŞMALAR
Proje kapsamında öğretmen, öğrenci, veli ve okul idarecilerinin katılacağı farklı etkinlikler aracılığıyla okullarda akademik başarıyı arttırmaya yönelik yapılacak çalışmalar;
6.1. Öğrenci Boyutunda Yapılacak Çalışmalar
- Okullarda tüm sınıf kademeleri için "Öğrenci Danışmanlık ve Durum Takip Sistemi" oluşturulur. Okul kapasitesine uygun olarak öğretmen - öğrenci eşleşmesi yapılarak, danışman öğretmenler belirlenecektir. Danışman öğretmenler sorumlu oldukları öğrencilerin akademik başarısını arttırmaya yönelik izleme ve takibini yüzyüze/çevrimiçi ortamda yapması,
- Danışman öğretmenler, sorumluluğunda bulunan öğrencilerin akademik başarısını, devam-devamsızlık, rehberlik ihtiyacı, maddi kaynak talebi gibi durumlarını takip etmesi, okul proje ekibine ocak ve nisan aylarında iki defa bilgilendirmede bulunulması,
- Okul müdürlüğü tarafından egzersiz çalışmalarının öğrenciye verimli olacak şekilde düzenlenmesi,
- Okul müdürlüğü tarafından 8. ve 12. Sınıflar için Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının, branşlar bazında öğrenciye verimli olacak biçimde düzenlenmesi,
- Okul Rehberlik Biriminin, öğrencilere yönelik olarak akademik odaklı eğitimleri (başarıyı arttırma, zaman yönetimi, sınav kaygısı, motivasyon, ders çalışma teknikleri, soru çözme becerisi, Teknoloji Kullanımı gibi) yüz yüze/çevrimiçi olacak şekilde düzenlemesi,
- Sınıflar arası bilgi yarışması düzenlenmesi
- Okul düzeyinde hikâye, şiir veya kompozisyon yarışmaları gibi etkinliklerin düzenlenmesi,
6.2. Okul Fiziki Boyutunda Yapılacak Çalışmalar
- Okullarda derslere (Matematik, Fen, Kimya, Türkçe, Tarih, İngilizce ve diğer dersler gibi) ait koridorlar oluşturulması ve öğrencinin akademik başarısını etkileyen etkinliklerin buralarda sergilenmesi,
- Okul içerisinde öğrencilerin etüt çalışmalarını yapacağı alanlarının oluşturulması (kütüphane, boş ders sınıflarının değerlendirilmesi) ve bu alanların aktif kullanımının sağlanması,
- Okulların, akademik ortamlarının fiziki gelişimlerine katkıda bulunmak için diğer bakanlık, STK'lar veya gönüllü bağışçılarla işbirliği yapılabilecekleri,
6.3. Öğretmen Boyutunda Yapılacak Çalışmalar
- Okul bazında ölçme-değerlendirme kurulması ve yapılan sınavların değerlendirilerek başarıya odaklı kararların alınması,
- Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme, soru hazırlama teknikleri gibi alanlarda hizmetiçi eğitime yönlendirilmesi ve eğitim alanların okul bazında deneyimlerini paylaşmasının sağlanması,
- Okul Ölçme-Değerlendirme Birimi organizasyonunda hazırlanan; her dönemde en az 2(iki) olmak üzere, toplamda en az 4(dört) kazanım değerlendirme sınavının uygulanması,
- Branş öğretmenlerinin kendi alanlarında (en az yılda bir defa olmak kaydıyla) şenlik ya da etkinlik düzenlemesi,
- Öğretmenlerin ve öğrencilerin uluslararası, ulusal veya bölgesel olarak yapılan araştırma temelli yarışma, proje ve olimpiyatlara katılımının teşvik edilmesi,
6.4.Veli Boyutunda Yapılacak Çalışmalar
- Veli ve öğrencilere yönelik kariyer günleri kapsamında yüz yüze/uzaktan toplantı faaliyetleri gerçekleştirilmesi,
- Yılda en az iki defa olmak üzere yüz yüze/uzaktan toplantı olacak şekilde, veli ziyaret veya veli görüşmelerinin gerçekleştirilmesi.
7. ÖDÜLLENDİRME
7.1. Öğrenci Ödüllendirmeleri
- Proje uygulanmasında başarı gösteren, özgün çalışmalar yapan öğrencilerin Okul Aile Birliğinin desteği alınarak Okul Müdürlükleri tarafından ödüllendirilmesi yapılır.
7.2. Öğretmen Ödüllendirmeleri
- Proje kapsamındaki, denetimlerde okul seviyelerine göre hazırlanmış formlardan, ilçeler bazında en yüksek puanı alan okulun yönetici ve öğretmenlerine;
-İlçe genelinde ortaokul ve ortaöğretim kademesinde ayrı ayrı değerlendirilmek üzere bir önceki yılın merkezi sınav sonuçları ile mevcut yılın merkezi sınav sonuçları karşılaştırılarak branşlar bazında en fazla ilerleme kaydeden her bir branş (Ortaokul; Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, İngilizce öğretmeni. Ortaöğretim; Türkçe, Matematik, Tarih, Coğrafya, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Fizik, Kimya, Biyoloji) öğretmeni,
-Akademik başarıya yönelik uluslararası, ulusal veya bölgesel projelerde başarılı olan öğretmenlere,
-Uluslararası, ulusal veya bölgesel yarışmalarda bireysel veya takım halinde derece yapan öğrencilerin danışman öğretmenlerine,
-Uluslararası, ulusal veya bölgesel olarak yapılan araştırma temelli yarışma ve bilim olimpiyatlarında (Matematik, Fizik, Kimya, Bilişim, Biyoloji, Felsefe, Astronomi, Coğrafya, Dilbilim, Gençler Bilim, Astronomi ve Astrofizik, Yerbilimleri) bireysel veya takım halinde derece yapan öğrencilerin danışman öğretmenlerine;
"Başarı Belgesi" verilmesi için İlçe Proje Takip ve Uygulama Ekibi tarafından bağlı bulundukları üst kurumlara teklifte bulunulur. İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından başarılı öğretmenler ayrıca ödüllendirilecektir.
7.2. Okul Ödüllendirmeleri
- Ek-1 Formuna göre en yüksek puanı alan okul İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından ödüllendirilecektir.
8. OKULLARIN DEĞERLENDİRME SÜRECİ
- Ortaokul ve Lise kapsamındaki tüm okullar, Ek-1 Okul Değerlendirme Formuna göre değerlendirilecektir.
- Okullar hazırladıkları faaliyet planı doğrultusunda gerekli çalışmaları yapacaklardır. Yapılacak bütün çalışmaların okul bünyesinde ise okul müdürlüğünce, üst makamların çalışma alanı kapsamında ise gerekli mercilerden onaylar alındıktan sonra yapacaklardır.
- Proje kapsamında yapılacak her tür çalışma, toplantı ve kararların tutanakları mutlaka hazırlanacak, proje dosyasında muhafaza edilecektir.
- Okullar yaptığı çalışmaları süreç içerisinde İlçe Proje Ekibince hazırlanacak olan
Ek-1'e aktaracaklardır.
- İlçe Proje Takip ve Uygulama Ekibi koordinasyonunca belirlenecek takvime göre, puanlaması düşük ve yüksek olan okullara farklı periyotlarla ziyaretler gerçekleştirilecektir.
- Ek-1 Okul Değerlendirme Formunda belirlenen kriterlerin gerçekleştirilip gerçekleştirilmediği denetlenecek ve formlar üzerinden değerlendirme yapılacaktır. Yapılacak değerlendirmede nihai puanlar belirlenecektir.
- İlçe Proje Takip ve Uygulama Ekibi, eğitim-öğretim dönemi içerisinde uygulamaları yerinde görmek istemeleri halinde, okul ziyaretleri yapabilecek ve faaliyetlere katılabileceklerdir.
9. BEKLENEN SONUÇLAR
- Proje ile eğitimde akademik başarının yükselmesi beklenmektedir.
- Proje kapsamında yapılan çalışmalar sonucunda öğrencilerin merkezi sınavlarda başarısının artması hedeflenmektedir.
- Projede yönetici, öğretmen, öğrenci ve aile arasındaki işbirliğinin sağlanmasıyla eğitimde kalitenin yükselmesi beklenmektedir.
- Proje yönetici ve öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimlerine katkı sağlayarak, motivasyonlarını arttıracaktır.
10. PROJE SÜRESİ
Proje 2024-2025 Eğitim-Öğretim yılında uygulanacaktır.
11. YÜKÜMLÜLÜKLER
11.1. Çaybaşı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
- Projenin ilçede uygulanması için "İlçe Proje Takip ve Uygulama Ekibi" oluşturur. Proje Ekibi; 1 Şube Müdürü başkanlığında, Ortaokullardan 3 Okul Müdürü, Liselerden 3 Okul Müdürü'nden oluşur.
- İlçe Proje Ekibi planlamaya göre okulları farklı periyotlarla denetler ve takibini yapar. Bu denetleme kapsamında "Ek-1 Okul Değerlendirme Formu"na göre puanlama yapar.
- İlçe Proje Takip ve Uygulama Ekibi", en yüksek puanı alan okulların öğretmen ile diğer alanlarda başarı gösteren öğretmenlerin ödüllendirilmeleri için gerekli çalışmayı yapar.
- Projenin duyurusu ve okullara gönderilmesi,
- Proje ile ilgili okul ziyaretleri,
- Proje etkinlikleri için özel ve resmi kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılması,
- İlçe Proje Ekibinin, projenin sağlıklı yürütülmesi için "Okul Proje Takip ve Uygulama Ekipleri" ile toplantılar yapması ve proje uygulamalarına yönelik olarak kararlar alması,
11.2. Okul Müdürlükleri
Proje Ekibi;
- Ortaokullarda; Okul Müdürü, Müdür Yardımcısı, Okulda Mevcut Tüm Okul Rehber Öğretmenleri (yoksa 8.sınıf Rehber Öğretmeninden 1 kişi) , Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri ve Sosyal Bilgiler öğretmenlerinden 1'er kişi.
- Liselerde; Okul Müdürü, Müdür Yardımcısı, Okulda Mevcut Tüm Okul Rehber Öğretmenleri (yoksa 12.Sınıf Rehber Öğretmeni 1 kişi), Sayısal ve Sözel alanlarından 2'şer öğretmen olmak üzere 4 kişi, Okul Meslek Lisesi ise Alan/Dal Öğretmeni 1 kişi'den oluşur.
- Proje ekibine okul müdürü başkanlık eder. Okul Proje Ekibi, projenin okulda uygulanması sürecinden birinci dereceden sorumlu olacaktır.
- Okul müdürü başkanlığında, öncelik ölçme-değerlendirme eğitimi almış öğretmenler olmak üzere, farklı branşlardan öğretmenlerin bulunacağı 4(dört) kişilik Okul Ölçme-Değerlendirme Birimi oluşturur. Okulda farklı branşlardan öğretmen bulunmaması durumunda mevcut branş öğretmenlerinden oluşturulur. Bu kurulan ekip, yapılan sınavları değerlendirir, akademik başarıya odaklı kararlar alır. Daha önce yapılan merkezi sınavların okul bazlı değerlendirmesini yapar.
- Okul Ölçme-Değerlendirme; komisyonun belirleyeceği zamanlarda uygulanmak üzere her dönemde en az 2(iki), toplamda en az 4(dört) defa olmak üzere kazanım değerlendirme sınavının hazırlanmasını organize eder, sınavı uygular ve değerlendirir.
- Proje Ekibi, Okul Faaliyet Planını hazırlar, uygular ve kararlar alır.
- Ekip, projeyi tüm okula yaygınlaştıracak ve yapılan çalışmalarla ilgili yazılı, görsel, dijital vb. çalışmalardan oluşan proje dosyası hazırlayacaktır. Okul ziyaretlerinde bu proje dosyası talep edilecektir. Yapılacak tüm çalışmaları tutanak haline getirir.
- Proje ekibi, iki aylık periyotlar şeklinde yüz yüze/çevrimiçi toplanır; kararlar alır.
Başarısı düşen öğrencilerin durumları görüşülür, gerekli önlemler alır.
- Okullarında başarı gösteren öğrencilerin ödüllendirilmesini sağlar.
- Okul Proje Ekibi, tüm kademedeki sınıflar için "Öğrenci Danışmanlık ve Durum Takip Sistemi" ni oluşturarak, danışman öğretmenleri belirler.
- Okul Proje Ekibi, ortaokul ve lise öğrencilerine yönelik mesleki bilgilendirme kapsamında lise, üniversite veya meslek odaları gibi kurumlarla yüz yüze/çevrimiçi etkinlikler organize eder.
- Okul Proje Ekibi, destekleme ve yetiştirme kurslarını, akademik başarıyı arttırmaya odaklı olacak şekilde düzenler. Ders dışı egzersizleri organize eder, sınıflar arası bilgi yarışması düzenler.
- Okul Proje Ekibi, eğitim-öğretim dönemi içerisinde yapılan çalışmaların genel raporunu Mayıs ayının son günü içerisinde bulunan haftada rapor haline getirir ve "İlçe Proje Takip ve Uygulama Ekibi"ne gönderir.
- Proje kapsamında öğretmen ödüllendirmeleri listelerinin "İlçe Proje Takip ve Uygulama Ekibi"ne gönderir.
12. İŞ BİRLİĞİ YAPILABİLECEKLER
Ordu Üniversitesi, Çaybaşı Kaymakamlığı, Çaybaşı Belediyesi, Çaybaşı Sosyal Yardımlaşma Vakfı vb. kurum ve kuruluşlar.